Pracodawca ma obowiązek wydania akt pracownika, kopii całości lub części dokumentacji pracowniczej. Dokonuje on tego na podstawie wniosku złożonego w postaci papierowej bądź elektronicznej. W niniejszym artykule kwestia wydania kopii akt pracowniczych została poddana głębszej analizie.
Obowiązek wydania akt pracownika.
Pracodawca zobowiązany jest do wydania kopii akt osobowych pracownika w całości lub
w części. Obowiązek ten został nałożony
na pracodawcę w art. 9412 Ustawy Kodeks pracy (dalej kp). Kopię akt osobowych pracownika pracodawca wydaje na wniosek, który może złożyć pracownik lub były pracownik albo –
w przypadku jego śmierci – uprawniony członek rodziny.
Przez uprawnionego członka rodziny należy rozumieć:
  dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione;
  przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka;
  małżonka (wdowę i wdowca);
  rodziców, w tym ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające.
Uprawniony członek rodziny musi udokumentować swoje uprawnienie do otrzymania kopii akt osobowych pracownika. Osoba, która wnioskuje o wydanie kopii akt osobowych, powinna przedstawić wraz z wnioskiem o wydanie kopii dokumenty potwierdzające fakt zgonu (byłego) pracownika oraz relację rodzinną ze zmarłym.
   
Więcej informacji znajdą Państwo w serwisie:
www.poradnikpracownika.pl
Źródło informacji: www.poradnikpracownika.pl