Rozwiązanie umowy z pracownikiem powoduje, że pracodawca musi się rozliczyć
z podwładnym. Z tego powodu zatrudniający ma obowiązek wypłaty m.in. ewentualnego ekwiwalentu za urlop, odprawy czy odszkodowania.
Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy
Przepisy Kodeksu pracy dopuszczają wypłacenie ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy jedynie w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania
lub wygaśnięcia stosunku pracy. Wypłata tej należności staje się wówczas obowiązkiem pracodawcy.
Pracodawca zobowiązany jest do wypłacenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop odchodzącemu z pracy pracownikowi bez względu na:
- sposób i przyczynę rozwiązania stosunku pracy,
- fakt, czy do rozwiązania umowy doszło wskutek wypowiedzenia dokonanego przez pracownika czy też przez pracodawcę,
- powód wygaśnięcia stosunku pracy.
Od powyższej zasady wypłaty ekwiwalentu pieniężnego istnieje jeden wyjątek. Pracodawca nie jest zobowiązany do jego wypłaty tylko w sytuacji, gdy strony stosunku pracy postanowią o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego w czasie kolejnego bezpośrednio nawiązanego zatrudnienia z daną osobą (bez dnia przerwy) u tego samego pracodawcy.
   
Więcej informacji znajdą Państwo w serwisie:
www.gazetaprawna.pl
Źródło informacji: www.gazetaprawna.pl