Dodano: 2019.05.24


L.dz. WZZ R – 41 /19

Koleżanki, Koledzy - Pracownicy Policji, Członkowie NSZZ PP

I N F O R M A C J A / K O M U N I K A T

Z uwagi na fakt, iż w ostatnim czasie do WZZ NSZZ PP w Radomiu kierowane są pytania z prośbą o wyjaśnienie zasad przyjętych przy wydatkowaniu środków pozostałych – jako oszczędności – po przeprowadzeniu regulacji płacowych, dotyczących włączenia do naszych płac kwoty 300 zł. brutto z programu modernizacji, przedstawiam poniżej stosowną informację: Najpierw → dla przypomnienia: od stycznia br. przewidziano wzrost wynagrodzeń o 300 zł. brutto na etat, zgodnie z zapisami ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji … na lata 2017-2020”.

Tak więc, podwyżkami objęci zostali wszyscy pracownicy przy zachowaniu odpowiednich jej proporcji do wymiaru etatu, czyli: każdy zatrudniony na pełen etat został objęty gwarantowaną kwotą podwyżki (240 zł.) wynagrodzenia zasadniczego, a następnie wartość ta była podwyższona z tytułu wysługi lat (5 - 20 % w zależności od indywidualnego stażu pracy). W wartości 300 zł. brutto musiał być zawarty wzrost tzw. wydatków relacjonowanych do wynagrodzeń, tzn. nagrody uznaniowe (w tym np. 3%), jubileuszowe, odprawy emerytalno - rentowe…, co łącznie stanowi około 5% wynagrodzeń pracowników, czyli 15 zł./etat, które z upływem roku - „wracają” do pracowników, choćby np. w podwyższonych nagrodach kwartalnych, zwanych popularnie „trzyprocentówkami”). Tym samym z kwoty 300 zł. obligatoryjnie wydzielono 5% = 15 zł., następnie zaś zabezpieczono środki na sfinansowanie wzrostu wynagrodzenia z tytułu stażu pracy – czyli wysługi lat.

Z danych i wyliczeń wynika, że średnia wysługa zatrudnionych w Policji pracowników wynosiła (początek roku) ok. 16 %, co przełożyło się na średnią wartość ok. 45 zł./etat - należało je zabezpieczyć, żeby każdy, mający jakąś tam, swoją wysługę lat otrzymał jej modernizacyjny odpowiednik w złotówkach. Wartości te łącznie to: 15 zł. + 45 zł. = 60 zł., więc po odjęciu ich od 300 zł., w efekcie otrzymaliśmy 240 zł. – i tak obliczono ww. gwarantowaną kwotą podwyżki wynagrodzenia zasadniczego. To gwoli przypomnienia!
Ponieważ jednak zawsze po każdym rozdziale zostają jeszcze jakieś środki (nie da się ich rozdzielić tak, co do „złotówki”) ich dysponenci, zgodnie z oczekiwaniami związków zawodowych zrzeszających pracowników Policji, przedstawili Organizacji informację o wysokości oszczędności pozostałych po powyżej opisanym rozdziale. Środki te wynikały z różnicy pomiędzy przyznanymi przez budżet na etat, a rzeczywiście wydatkowanymi na zatrudnionego (w tym z powstałych z tytułu mniejszego niż przewidywane zaangażowania środków na dodatki z tytułu wysługi lat). Dla Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu – mając na uwadze wszystkich w niej zatrudnionych łącznie – oszczędności te dla całej naszej jednostki wyniosły: 2952 zł. brutto w ksc oraz 1671 zł. brutto – w „normatywie”. Zgodnie z Notatką Służbową „Zatwierdzoną” i poleconą do zastosowania przez Komendanta Głównego Policji przy rozdysponowaniu środków z oszczędności – II etap, należało delegować te środki do następujących stanowisk:
- pracowników mających prawo do jednakowego wynagrodzenia zasadniczego za pracę o jednakowej wartości,
- o najwyższej fluktuacji ze względu na niski poziom wynagrodzeń oraz stanowiska, na których wysokość wynagrodzeń pracowników uniemożliwia zatrudnienie specjalistów o wysokich kwalifikacjach i umiejętnościach, w zawodach wysoko opłacanych na rynku pracy,
- zatrudnionych pracowników z długoletnim stażem pracy (co najmniej 20 lat) w Policji.

Pierwotnie Strona Służbowa, powołując się na dysponowanie niewielkimi środkami finansowymi, zaproponowała aby podwyżką z oszczędności objąć tylko te stanowiska, na których wysokość wynagrodzenia pracowników stanowi barierę w zatrudnianiu specjalistów o wysokich kwalifikacjach i umiejętnościach. Stanowiska te i osoby mieliby wskazać przełożeni, Naczelnicy/Kierownicy poszczególnych wydziałów/zespołów (właściwie to były one już przygotowane!). Na tak przedstawioną propozycję Strona Związkowa nie wyraziła zgody, uznając, iż prawo do tych środków - nawet niewielkich – maja wszystkie, wymienione w Notatce grupy pracownicze. Z uwagi na fakt, iż łączne oszczędności nie uczyniły zbyt wygórowanej kwoty (co jednocześnie oznaczało, iż każdy z nas w I etapie otrzymał wartość podwyżki, jak najwyżej oszacowaną i maksymalnie wydzieloną z dysponowanej pierwotnie kwoty 300 zł.), WZZ NSZZ PP uznał, iż należy znaleźć wśród pracowników KWP (w powiatach decydowały o podziale swoich oszczędności poszczególne ZT NSZZPP ze swoimi Kierownikami Jednostek) takie osoby, które stanowić będą odpowiednią (niezbyt liczną z uwagi na małe środki) grupę ludzi, ale z jednakowymi „prawami”, czyli zespół osób mających takie same lub podobne uwarunkowania. Dlatego też jako Przewodnicząca WZZ NSZZ PP w Radomiu nie zgodziłam się na przedstawiona propozycję (czyli przygotowany już przez bezpośrednich przełożonych niektórych wydziałów wykaz osób predystynowanych do regulacji) i zaproponowałam, aby zaoszczędzone środki finansowe były podzielone na podwyższenie wynagrodzeń pracowników z minimum 20 letnim stażem pracy w Policji, którzy dodatkowo posiadają na swoich stanowiskach (ksc) mnożniki ustalone, graniczne i nie do przekroczenia (inaczej mówiąc – ci mało i średnio zarabiający), jak też w „normatywie” – czyli takich, o wynagrodzeniach nieprzekraczających 3000 zł. brutto. Tym sposobem wyłoniła się grupa ludzi, mających podobne prawa, a jednocześnie na tyle liczna, by można jej było rozdysponować - w miarę sprawiedliwie - posiadane a niewielkie środki z oszczędności. Wartość tej „podwyżki” wyniosła dla każdego (łącznie z pochodnymi) 50 zł. brutto (ok. 40 stanowisk w ksc) i 40 zł. brutto (ok. 30 stanowisk w normatywie). Na taką tylko ilość osób wystarczyło 2/3 środków, albowiem Komendant Wojewódzki Policji przedstawił warunek, iż 1/3 oszczędności (czyli ok. 1000 zł. w ksc i 550 zł. – w normatywie) zostanie przeznaczona na regulację płac na stanowiskach o dużej fluktuacji (to także jeden z kierunków podanych w przywoływanej „Notatce…”) oraz dla kilku stanowisk o najniższych wskaźnikach czy poborach. Ponadto strony zgodziły się, iż z regulacji z oszczędności należy wyłączyć emerytów i rencistów (mających dodatkowe źródło utrzymania).

Szanowne Koleżanki i Koledzy!
Jeśli po tych wyjaśnieniach, Ktoś z Was potrzebowałby jeszcze wyjaśnień lub – po prostu – chciałby porozmawiać, serdecznie zapraszam! W miarę swojej wiedzy i możliwości czasowych – jestem do dyspozycji! Korzystając z tej formy kontaktu, chciałabym zapewnić Was, że trwają już prace nad wdrożeniem następnej regulacji płacowej, tej wywalczonej przez NSZZ PP i zapisanej w Porozumieniu z MSWiA, a wchodzącej w życie od 1 lipca b.r. Ponownie biorę w nich udział, w związku z czym często pracuję w KGP. Zapewniam, że ze swojej strony przyłożę wszelkich starań, żeby pracę nad jej wdrożeniem wykonać zgodnie z oczekiwaniami NSZZ PP.

Jeszcze raz dziękuję serdecznie Wszystkim Koleżankom i Kolegom Związkowcom, bo dzięki Wam - dzięki Nam, tym z rodzaju – ośmielam się stwierdzić - bardziej świadomych społecznie, bowiem zrzeszonych, znów skorzystają wszyscy. Szkoda tylko, że Ci inni, pozostali z nas nadal jeszcze wybierają opcję: „stać i brać”.

Ze związkowym pozdrowieniem;
Przewodnicząca WZZ NSZZ Pracowników Policji w Radomiu
Anna Kwasiborska